Tema activității
- Înțelepciune
- Comunitate
Domeniul de învățare
- Cetățenie activă
Metoda educațională
- Lucru pe grupe
- Discuţie facilitată
Descriere
Materiale necesare: coli de flipchart, markere, anexa Copacul soluției, pixuri/creioane
Durata: 45 minute
Scopul activității. Deși există mai multe abordări în managementul proiectului, în IMPACT folosim adesea metoda următoare, care este una simplă și care-i ajută pe tineri să clarifice și să înțeleagă relația dintre problema centrală a unui proiect și scopul său (precum și diferența dintre scopul central al proiectului și obiectivele sale).
Pregătire și facilitare
Pasul 1: Clarificarea scopului proiectului. Așa cum, în întâlnirea anterioară s-a stabilit enunțul problemei, fiecare proiect trebuie să aibă un enunț al scopului. Acesta este opusul enunțului problemei – mai exact, cum ar arăta lumea dacă problema aceea nu ar exista.
În tabelul de mai jos găsiți câteva exemple de scopuri. Scrieți-le separat sau citiți-le cu voce tare, pentru a-i ajuta pe participanți să înțeleagă cum să se exprime exact atunci când scriu un enunț al scopului. Explicați-le că, în enunțarea scopului, trebuie să țină cont de următoarele:
- Inversează problema – prezintă scopul ca o eradicare sau ca o micșorare a problemei.
- Nu presupune o soluție sau o cale unică pentru atingerea scopului.
- Se axează pe un singur scop central și nu deviază de la acesta.
- Este un sumar a ceea ce vrei să faci prin proiectul tău, exprimat într-o singură propoziție.
Formularea problemei | Formularea scopului |
Cartierul în care au loc întâlnirilor grupului nostru are străzile pline de gunoaie. | Cartierul în care au loc întâlnirile grupului nostru are străzile curate. |
Tinerii din comunitatea noastră nu au un loc destinat relaxării și agrementului. | Tinerii din comunitatea noastră au un loc destinat relaxării și agrementului. |
După ce membrii au înțeles aceste exemple, invitați-i să lucreze împreună și să transforme enunțul problemei gândit într-o sesiune prealabilă (vezi coala respectivă de flipchart) într-un enunț al scopului. În calitate de facilitator, ar trebui să ascultați discuția grupului și să îi ajutați să iasă din impas, dacă e cazul, fără a domina acest proces.
După ce grupul a ajuns la un consens privind enunțul scopului, scrieți-l cu litere mari pe Copacul Soluției, care ar trebui să se afle într-un loc vizibil.
Pasul 2: Identificarea obiectivelor proiectului. După identificarea scopului central, este timpul pentru identificarea pașilor principali pe care trebuie să-i facă pentru îndeplinirea scopului respectiv. Aceștia reprezintă obiectivele proiectului. O soluție simplă și utilă în identificarea obiectivelor este Copacul Soluției.
Solicitați-le participanților să formeze din nou grupurile în care au lucrat la întâlnirea anterioară (grupurile în care au lucrat la Copacul Problemei). După ce s-au format din nou grupurile, dați-le înapoi foile pe care au lucrat în întâlnirea anterioară. Apoi, dați-i fiecărui grup câte un exemplar din anexa Copacul Soluției și/sau o coală de flipchart și markere. Explicați-le că acest copac este o reprezentare a scopului ales de ei și a pașilor necesari pentru a-l atinge (obiective), precum și a efectelor anticipate (rezultate/consecințe). Practic, este o variantă pozitivă a Copacului Problemei!
Invitați-i pe participanți să reflecteze câteva minute asupra cauzelor problemei, pe care le-au notat pe Copacul Problemei. Care dintre acestea pot fi rezolvate prin acțiuni concrete, îi pot ajuta să-și atingă scopul? În mod similar felului în care au creat enunțul scopului ca o versiune „pozitivă” a enunțului problemei, invitați-i să ia cauzele problemei și să le „inverseze”, astfel încât să obțină descrierea obiectivelor proiectului. De exemplu, daca una dintre cauzele problemei gunoiului din cartier ar fi „Nu există suficiente coșuri de gunoi,” opusul acesteia ar fi, „Există suficiente coșuri de gunoi”.
Solicitați fiecărui grup să aleagă doar trei cauze pe care să le „învârtă” și să le facă pozitive. După ce si-au ales cele trei cauze, cereți-i grupului să formuleze cele trei idei sub formă de obiective, folosind formula SMART:
- Specific: Ce? Când? Unde? Pentru cine?
- Măsurabil: Ce rezultate voi obține? Câte persoane vor fi afectate?
- Accesibil: Are grupul nostru resursele necesare pentru îndeplinirea acestui obiectiv?
- Relevant: Ne putem încadra în termenul stabilit? Putem obține resursele necesare?
- Încadrat în Timp: Cât timp ne va lua să realizăm ce ne-am propus? Avem stabilit un termen-limită?
De exemplu, dacă enunțul pozitiv ar fi, „Există suficiente coșuri de gunoi,” un obiectiv SMART bine scris ar fi formulat cam așa: „Vom monta 10 coșuri de gunoi în cele cinci blocuri din jurul clădirii unde se întâlnesc membrii grupului nostru, până la 1 noiembrie.” Acest obiectiv este specific și măsurabil (10 coșuri de gunoi într-o zonă precisă), realizabil și relevant (10 este un număr realizabil, în timp ce 1000 ar fi exagerat) și încadrat în timp (data permite grupului o perioadă de timp suficientă pentru atingerea obiectivului).
Aveți grijă să urmăriți progresul grupului și să îi ajutați să depășească obstacolele, dacă e cazul. După ce grupurile și-au scris obiectivele, cereți-le să se întoarcă în grupul mare și să delege un membru care să împărtășească obiectivele cu restul grupului pentru a primi feedback-ul. Participanții ar trebui să cadă de acord asupra a două sau trei obiective, înainte să treacă la pasul următor. Scrieți aceste obiective cu litere mari pe Copacul Soluției. Acesta va rămâne expus pe perete până la terminarea proiectului.
Pasul 3: Identificarea impactului proiectului și a beneficiarilor Partea finală a Copacului Soluției o reprezintă frunzele –adică impactul. Acest exercițiu îi va ajuta pe tineri la identificarea unor beneficii care vor rezulta de pe urma proiectului.
Invitați fiecare dintre grupurile mici să privească la frunzele din Copacul propriu al Problemei, care reprezintă efectele negative ale problemei. Apoi, solicitați tuturor tinerilor să se gândească cum ar arăta comunitatea lor dacă ar reuși să îndeplinească scopul central. Care ar fi efectele pozitive? Cine ar fi beneficiarii? Cereți-le să se gândească repede și să spună care sunt speranțele și așteptările lor legate de acest proiect, pe cine cred ei că va afecta acest proiect, și să scrie aceste idei în mijlocul frunzelor Copacului Soluției. Spuneți-le că acestea sunt efecte la care pot spera, iar dacă vor munci din greu pentru atingerea obiectivelor proiectului, se pot aștepta ca aceste dorințe să devină realitate!
Obiective de învățare
Valori, abilități, cunoștinte (V.A.C). În urma activității participanții vor putea:
- C – Să explice diferența dintre scop și obiective în cadrul unui Proiect de Învǎţare prin Serviciul în Folosul Comunitǎţii.
- C – Să înțeleagă importanța tratării cauzei de fond a problemelor pentru a crea soluții viabile pe termen lung.
- V – Să demonstreze optimism și speranță cu privire la viitorul comunității lor
- A – Să utilizeze copacul problemei și copacul soluției pentru a planifica scopul central și obiectivele unui proiect.
Competențe IMPACT
- Management de proiect
Competențe Europene
- Matematice
- Antreprenoriale
Valori
- Viziune și perspectivă
Resurse necesare
- Resurse minime
Număr de participanţi
- mai puțini de 12
- 12 - 20
- mai mulți de 20
Vârsta participanților
- între 10 - 13 ani
- între 14 - 19 ani
- peste 20 ani
Durată
- 30 - 60 minute
Sursa
Tiberiu Culidiuc (coordonator), Maria Butyka, Kelly Organ, Curriculum Cetățenie Activă-module obligatorii, ediția a III-a, 2016, Fundația Noi Orizonturi