GreenIMPACT - educație pentru ecoturism

GreenIMPACT este rețeaua de cluburi de inițiativă comunitară deschise în destinații ecoturistice unde tinerii învață să aprecieze și să promoveze patrimoniul cultural și natural local, pentru a atrage turiști în zonă. Astfel ei descoperă că că pot să își croiască un viitor acasă.

Destinațiile ecoturistice incluse în program sunt: Țara Dornelor (SV), Ținutul Zimbrului (NT), Țara Hațegului-Retezat (HD), Eco Maramureș (MM), Colinele Transilvaniei (SB, MS, BV), Pădurea Craiului (BH), Băile Tușnad și împrejurimile (HR).

Rețeaua GreenIMPACT a fost lansată în 2017 cu sprijinul partenerilor care cred în valoarea educației prin ecoturism: Romanian-American Foundation, Lidl Romania, Banca Transilvania, Fundația Orange, Trasmec și Rotary Visio.

De ce un astfel de club?

Reprezintă un program educațional, un laborator de învățare atât prentru elevi, cât și pentru cadrele didactice care facilitează aceste activități

Oferă un context care răspunde la nevoile de învățare și dezvoltare a elevilor pe care curricula actuală nu le vizează.

Dezvoltă abilități de viață și valori necesare tinerilor pentru viitor (adaptabilitate, capacitate de a lucra în echipă, de a comunica eficient, responsabilitate, perseverență, creativitate, curaj, onestitate, implicare civică, etc)

Este o oportunitate de a-și petrece timpul liber într-un mediu sigur unde eroarea și greșeala nu sunt taxate, ci valorificate în scopul producerii învățării

Tinerii devin cetățeni activi interesați de binele comun.

 

Ce am facut până acum...

Cluburi GreenIMPACT în 28 de localități din 9 județe

Educatori care îi ajută pe elevi să își dezvolte abilități de promovare a destinațiilor ecoturistice

Proiecte prin care tinerii au pus în valoare patrimoniul cultural și natural din ecodestinații

Proiecte de antreprenoriat prin care tinerii realizează suveniruri, organizează șezători, ateliere-spectacol sau tururi ghidate

Copii și tineri care apreciază „comorile” din zona lor, le promovează și fac schimbări pozitive în comunitate

Banii adunați de cluburi prin forțe proprii - prin vânzare de suveniruri, prăjituri, donații și sponsorizări (lei)

Beneficiari ai programului: localnici, turiști români și străini, meșteri populari, unități de cazare, alți copii și tineri din zonă

Harta cluburilor GREENIMPACT

Selectează cluburile GreenIMPACT din harta de mai jos. Vezi unde schimbăm comunități!

Schimbările determinate de programul GreenIMPACT

N

Tineri care sunt mândri de locurile natale. Ei învață să aprecieze comorile locale, le promovează și dezvoltă mici afaceri prin care contribuie la diversificarea ofertei turistice locale.

 

N

Contexte de învățare relevantă în școlile din ecodestinații. Majoritatea profesorilor-coordonatori de club aplică metoda educației prin experiență și la celelalte ore de curs. Totodată, ei ajung să își înțeleagă mai bine elevii și să aibă o relație mai apropiată cu ei.

N

O comunitate mai implicată. La Panaci (SV), toată comunitatea s-a mobilizat pentu a-i sprijini pe copii să realizeze o hartă a izvoarelor de apă minerală. Părinții i-au ajutat să amenajeze izvoarele, autoritățile au ajutat pe partea de promovare și foarte multă lume a participat la inaugurare. Primarului i-a plăcut ideea atât de mult încât a făcut din ea a un brand al comunei (« Panaci – Tărâmul Izvoarelor »).

 

N

Diversificarea ofertei de produse și servicii turistice: turiștii găsesc suveniruri autentice, participă la șezători, spectaciole de muzică, dans și teatru folcloric, la ateliere de realizare de suveniruri, evenimente gastronomice și la tururi ghidate.

 

N

O mai bună vizibilitate a ecodestinațiilor datorită celor peste 150 de apariții în presa locală, regională și națională a acțiunilor cluburilor.

 

N

Actori locali care au colaborat mai mult și mai bine pentru promovarea localității. Tinerii au mobilizat autorități locale, antreprenori locali, pensiuni, asociații și oficii de turism, administrațiile ecodestinațiilor, edituri, fotografi, presă etc.

 

N

Meșteri populari puși în valoare de către copii. Meșterii i-au învățat pe copii despre meșteșuguri și să le pună în practică, fac demonstrații cu ocazia evenimentelor realizate de copii și îi însoțesc în deplasările din afara localității. Clubul din Breb a realizat un ghid al satului care conține o hartă a meșteșugarilor.

N

Suveniruri autentice. Toate cluburile realizează suveniruri din materiale naturale (lemn, sticlă, piele), cu motive locale: magneți, semne de carte, suporturi de pahare, tocătoare, perne decorative, vederi care spun povești, trăistuțe, etc. Acestea se vând la evenimente locale, în pensiuni, la centrele de informare turistică și chiar localnicilor plecați în străinătate.

 

 

N

Tinerii devin viitori ecoturiști. Membrii cluburilor fac excursii unii la alții pentru a descoperi alte locuri frumoase din țară. Ei învață de la colegii lor despre tradițiile zonei, descoperă patromoniul natural și participă la ateliere de meșteșuguri sau de gătit.

Povești de succes

Alex a studiat vioara clasică până în clasa a treia, dar ulterior a renunțat. De când participă la întâlnirile de club, a redescoperit frumusețea locului natal, obiceiurile, portul popular, muzica și dansul. I s-a aprins dorința de a cânta la instrument din nou, astfel că s-a înscris la școala de muzică, unde învață să cânte la ceteră (instrument traditional local).

Anca era o fată timidă, care nu accepta pe nimeni în jurul său, și lipsea mult de la școală, Acum este prezentă la toate întâlnirile de club și nu mai absentează de la ore.

Georgiana provine dintr-o familie săracă, cu mulți frați, care lipsesc de la școală, și crează probleme atât la școală cât și în comunitate. De când vine la club, merge și la școală, învață, este mai disciplinată, este responsabilă și își asumă sarcini.

Stelian era un băiat timid, retras, care în cadrul clubului și-a dezvoltat competențe de comunicare iar acum este foarte implicat, comunicativ, își prezintă opiniile, argumentează și a ajuns purtătorul de cuvânt al consiliului elevilor.

Adrian își provoca atât colegii, cât și profesorii, Nu era mândru că este de la țară și abia aștepta să plece de acolo. Acum apreciază comunitatea din care vine și a început să îmbrace cu mândrie portul popular. Este mai stăpân pe sine, își dorește să se implice în comunitate și vrea să își dezvolte propria afacere (fiind în an terminal).

Contact

Sediul Central Lupeni

Bv. Păcii, bl. 5, ap. 9 | și în Cluj-Napoca

comunicare@noi-orizonturi.ro

0254 564 471