Tema activității
- Muncă în echipă
Domeniul de învățare
- Cetățenie activă
Metoda educațională
- Joc de echipă
- Lucru pe grupe
Descriere
Materiale necesare: cutii de chibrituri (20 cutii pe grup), cărţi de joc (10 cărţi pe grup), hârtie de flipchart, hârtie A4, markere, cronometru, anexa Căsuța piticilor
Durata: 45 minute
Scopul. Acest joc e menit să-i ajute pe participanți să înţeleagă paşii proiectelor de învăţare prin serviciul în folosul comunității. Grupul va lucra împreună pentru a atinge un scop, utilizând un set de resurse, într-o anumită perioadă de timp şi apoi, pe baza acestei experienţe, va identifica fazele unui proiect: concepere, planificare, implementare, evaluare şi celebrare.
Pregătire și facilitare:
Împarte-i pe participanţi în două sau trei grupuri mai mici (ar trebui să fie un număr egal de membri în fiecare echipă). Oferă-le o descriere a exerciţiului (Anexa Instrucţiuni Casa piticilor), dar nu le da prea multe detalii. Sarcina participanţilor este să construiască o căsuță pentru vreo câţiva pitici fără adăpost, în 20 de minute sau mai puţin. Drept materiale de constructie, fiecare echipă poate utiliza 20 cutii de chibrituri, 10 cărţi de joc, 3 foi de hârtie A4 și 5 markere. Echipele trebuie să-şi construiască casele pe o fundaţie – fie o bucată de hârtie de flipchart, fie o masă (nu direct pe podea) – astfel încât, după ce este finalizată, să poată fi evaluată pentru trăinicie.
Reguli:
- Fiecare pitic trebuie să aibă o camera separate (vor fi acordate puncte pentru numărul de pitici pe care îi poate conţine casa).
- Fiecare cameră trebuie să aibă patru pereţi.
- Casa trebuie să aibă podea şi tavan, care trebuie, de asemenea, construite din materialele disponibile (fără fundaţia din foaie de flipchart).
- Casa trebuie să reziste unei zguduiri uşoare a hârtiei sau a mesei pe care este construită – dacă se dărâmă, piticii nu se află în siguranţă!
Criterii de evaluare:
- Trăinicia casei – 10 puncte (Testul de rezistenţă va fi făcut prin clătinarea mesei sau a foii de flipchart. Punctele sunt acordate dacă locuința rezistă testului.)
- Număr de camere – 2 puncte pe cameră.
- Număr de nivele/etaje – 10 puncte pentru fiecare etaj.
- Creativitate – 20 puncte (Bazate atât pe aparenţă/estetică, cât şi pe folosirea creativă a materialelor.)
Prezintă jocul, spunând o poveste despre un grup de pitici care şi-au pierdut casa din cauza unei vrăjitoare malefice (sau născoceşte-ţi propria poveste, bazându-te pe basme cunoscute). Asigură-te că explici clar problema – că acum piticii nu mai au adăpost. Apoi cere grupului să dea o posibilă soluţie. Când unul dintre ei spune ceva despre „construirea unei case noi”, fii de acord cu ideea şi explică-le faptul că exact asta e ceea ce vor face ei în continuare!
Apoi, asigură-te că le explici clar regulile şi criteriile de evaluare şi accentuează foarte ferm că nu sunt permise prelungiri ale timpului acordat. După ce s-a răspuns întrebărilor, porneşte cronometrul şi spune: „Start!” Anunţă cât timp a trecut la fiecare cinci minute, pentru a le permite să-şi calculeze progresul. Când cele 20 de minute s-au terminat, fă o tură pentru a evalua fiecare echipă, verificând trăinicia casei şi acordând puncte corespunzător criteriilor anunțate. După evaluarea caselor, anunţă grupul câştigător şi aplaudaţi-l împreună.
Adună-i pe toți participanții împreună pentru o sesiune de debriefing și utilizează întrebările sugerate ca să începi. Scopul debriefingului este de a ajuta echipele să recunoască că, în timpul activităţii, toate casele lor au trecut prin aceleaşi faze: concepere (identificarea unei probleme şi stabilirea unui scop), planificare, implementare, evaluare şi celebrare. Acestea sunt fazele unui proiect de învăţare prin serviciu în folosul comunității. Urmărirea acestor pași va ajuta la asigurarea unui proiect bine făcut şi la creşterea competenței membrilor cu privire la proiect. Pe baza răspunsurilor clubului la întrebările tale, ajută-i să recunoască fiecare fază.
Întrebări de procesare/debriefing:
- Care a fost problema pe care aţi abordat-o?
- De ce au fost construite case pentru pitici? Cum i-a ajutat acest fapt să-şi rezolve problema?
- Aţi planificat ceea ce veţi face şi de ce anume veţi avea nevoie înainte de a începe să construiţi? De ce sau de ce nu? Cum v-aţi descurcat?
- De ce a fost important să planificaţi dinainte?
- V-aţi modificat planul pe parcurs? De ce a fost important să vă ajustaţi planul pe parcurs?
- Ce aţi făcut pentru a vă asigura că tot ceea ce aţi construit va rămâne în picioare?
- Acum, că aţi văzut rezultatele testului, aţi face ceva diferit, dacă ar trebui să reluaţi activitatea?
- Cum v-aţi simţit când am anunţat câştigătorii?
Obiective de învățare
Valori, abilități, cunoștinte (V.A.C). În urma activității participanții vor putea:
- C – Să descrie paşii unui proiect de învățare prin serviciul în folosul comunității
- V – Să recunoască importanţa planificării şi a rigurozităţii proiectelor de învăţare prin serviciul în folosul comunității
Competențe IMPACT
- Management de proiect
Competențe Europene
- Civice şi sociale
Valori
- Viziune și perspectivă
- Spirit cetățenesc
Resurse necesare
- Resurse minime
Număr de participanţi
- mai puțini de 12
- 12 - 20
Vârsta participanților
- între 10 - 13 ani
- între 14 - 19 ani
- peste 20 ani
Durată
- 30 - 60 minute
Sursa
Tiberiu Culidiuc (coordonator), Maria Butyka, Kelly Organ, Curriculum Cetățenie Activă-module obligatorii, ediția a III-a, 2016, Fundația Noi Orizonturi