loader image

JoCoLab – STEM și organizarea activităților didactice prin joacă

JoCoLab îmbină conceptele STEM cu desfășurarea activităților prin joacă pentru a maximiza impactul acestora.

Ne-au fost alături 15 învățători și cadre didactice care predau în învățământul primar din 3 școli din județele Cluj și Salaj. Astfel, jocul a ajuns și în sălile lor de clasa din: Școala Gimnazială Ioan Alexandru Sânpaul, Școala Gimnazială Gheorghe Șincai Bobota și Liceul Tehnologic Liviu Rebreanu Hida.

Pe durata unui atelier de 5 zile, participanții au învățat despre importanța jocului, ce este educația STEM și cum putem folosi jocul pentru a aborda subiectele STEM în școală. Cursul i-a ajutat să își folosească creativitatea pentru ca elevii să aprecieze rolul jocului în educație (în special educația STEM), să adopte o mentalitate jucăușă care va sprijini educația elevilor și va demonstra utilitatea materialelor educaționale oferite în activitățile zilnice de învățare desfășurate la clasă.

Am folosit o metodă mixtă de desfășurare a cursului pentru a asigura o viziune holistică asupra conținutului. Această metodă presupune discuții în grup, prezentări, brainstorming, joc de rol, sesiuni practice și facilitare. În cele 5 zile petrecute împreună cu partenerii de la Play Action International si echipa Noi Orizonturi participanții au studiat: importanța jocului, importanța activităților STEM, utilizarea jocului în educație si planificarea activitatilor STEM.

De unde am pornit

Proiectul JoCoLab vine din dorința de a stârni pasiunea elevilor pentru activitățile STEM, activități care sunt esențiale pentru integrarea în piața muncii, atât cea actuală cât și cea viitoare. Prin acest proiect ne dorim ca elevii să aibă acces la activități introductive în domeniul STEM și să sprijinim cadrele didactice interesate să desfășoare astfel de activități pentru ei. Intervenind la o vârstă atât de fragedă, sperăm să le oferim copiilor posibilitatea de a dobândi o pasiune durabilă pentru aceste domenii.

Proiectul îmbină conceptele STEM cu desfășurarea activităților prin joacă pentru a maximiza impactul acestora. Joaca înseamnă mai mult decât distracție. Joaca ghidată are un impact mare în capacitatea de învățare a elevilor.

Învățătorii, care au participat la cursul de 5 zile, au conceput și facilitat 4 ateliere pentru peste 50 de copii din satul Bobota, Sălaj. S-au întâlnit pe terenul de sport și nu avea nicio idee despre cum aveau să reacționeze copii atunci când au fost invitați să construiască o mașinuță care să se deplaseze fără să o atingi, să dărâme un zid din pahare de carton cu ajutorul unor lansatoare de rachete construite chiar de ei, să construiască cel mai înalt turn posibil din cele mai variate materiale și să creeze un cod cu ajutorul căruia să ghideze un coleg legat la ochi printr-un labirint creat de copii

Reacția lor a fost magnetică. Copiii s-au lipit instant de fiecare activitate. Furtuna inițială creată când au alergat toți 50 spre terenul de sport s-a alchimizat în liniștea aceea concentrată pe care o simți atunci când vrei să găsești o soluție și ești fascinat de ceea ce faci. 

Lecții învățate

Proiectele STEM se fac de multe ori în parteneriat cu organizații private, de cele mai multe ori în afara școlii din cauza lipsei de resurse.

Proiectele transdiciplinare sunt provocatoare în școală (gândite pe disciplină) pentru că necesită o strânsă colaborare între cadre didactice.

De cele mai multe ori inițiativele sunt conduse de către un profesor cu o pasiune pentru STEM, iar în timp atât conducerea școlii și colegii își doresc să se implice.

Existența unor parteneriate strategice sunt un mare plus atunci când vine vorba de puterea de convingere și credibilitatea profesorului în relația cu direcțiunea.

Înainte de pandemie activitățile STEM și jocul la clasă era deseori trecute cu vederea, dar acum a crescut numărul de cursuri și de proiecte propuse școlilor pe aceste subiecte.

Formarea profesorilor este limitată la experiențe simple. Majoritatea cursurilor și resurselor sunt în limba engleză.

În primele luni ale anului școlar 2023-2024 provocarea învățătorilor formați a fost să integreze jocul de cât mai multe ori în activitatea lor didactică, să îl folosească atât pentru a capta atenția elevilor cât și pentru a învăța prin descoperire cu  ajutorul kit-urile de jocuri STEM primite și propria imaginație.

În luna noiembrie am invitat reprezentanți ai ONG-urilor care folosesc jocul și învățarea STEM, precum și cadre didactice interesate, la o masă rotundă cu temă “Cum facem timp pentru învățarea STEM în clasele primare?”. Ne-am uitat cu atenție la cauze, la alte inițiative, la resursele existente acum în sistemul public de educație și la posibile îmbunătățiri pentru viitor.

Propuneri pentru viitor

Programe extra-curriculare care sunt mai simplu de propus școlilor și de implementat la clasă.

Programe de formare a profesorilor care să includă și resurse (curriculum, cărți și kituri) în limba română.

Un plan pe termen lung - studiile spun că învățarea durează foarte mult și e nevoie de materiale intuitive.

Program susținut de:

Parteneri:

Program susținut de:

Parteneri: