loader image

Desert în Europa (explorator)

22 aprilie 2020

Nivel vârstă: 12-18 ani

Propus de echipa: Bogdan-Ionut Budăcan, profesor istorie, Școala Gimnazială Sânmihaiu de Câmpie; Ana Moldovan, profesor geografie,  Școala Gimnazială Sânmihaiu de Câmpie

Materiale necesare: hârtie A4 de bloc de desen sau simplă, creion, alimente pe care le ai la dispoziție în casă

Lasă-te purtat de imaginație și după ce parcurgi Harta dulcelui în Europa și vei afla istoria unui Dulce românesc, vei prepara un desert delicios pentru familia și vei împărtăși prietenilor tăi descoperirile și experiențele tale culinare.

Azi ești explorator. Iată ce ai de făcut:

  • Caută harta europei, în manual sau într-un atlas sau pe google maps
  • Desenează, pe o foaie de desen, harta Europei și fă conturul celor 5 țări pe care le-ai ales. Una din aceste țări e România.
  • Descoperă denumirea a 5 deserturi specifice țărilor alese, scrie numele acestor deserturi pe hartă (caută în cărți de bucate, reviste culinare, pe internet sau la TV pe canale culinare)
  • Află, dacă ai acces la internet, care este istoria lor și completează informația pe un mic carton colorat pe care apoi îl lipești pe hartă.
  • Fă poză la ce ai realizat și trimite-o colegilor sau prietenilor tăi. De aici pot ieși discuții interesante….

Informații

Obiceiul de a termina o masă cu desert a apărut în Europa abia în secolul al XIX-lea, împreună cu creșterea producției de zahăr. Înainte de aceasta, dulciurile erau privilegiul celor bogați și au apărut pe masa oamenilor de rând doar de sărbători. Cu toate acestea plăcerile dulci au existat încă din cele mai vechi timpuri și erau reprezentate, la început, de nuci și fructe rostogolite în miere. [1]

Dacă vrei să afli mai multe despre deserturi, intră aici:

Desert în Europa (jurnalist)

Materiale necesare: foaie de hârtie, pix

Azi vei afla istoria unui Dulce românesc sau, dacă nu vei afla punând întrebări celor din familie, părinți, bunici, unchi, mătuși, ai putea chiar să o inventezi. Azi ești jurnalist sau scriitor.

Iată ce ai de făcut:

  • Ia un carnețel și formulează acolo întrebările pentru un interviu. Întrebările trebuie să te ajute să descoperi cum a apărut pe lume sau în familia ta, un desert anume.
  • Fă o listă cu cei pe care îi poți întreba și verifică când sunt liberi să îți răspundă la întrebări
  • În timpul sau după interviu, notează în carnețel informațiile
  • Scrie un text cu ce ai aflat.
  • Dacă nu ai aflat mare lucru, imaginația te va ajuta să scrii o poveste!
  • Citește povestea la cină, familiei.

Informații

Pentru a realiza un interviu de succes îți recomandăm să aplici regula lui W. Astfel știrea ta trebuie să răspundă la 5 întrebări:

What? – Ce? Adică ce este nou ? Ce s-a întâmplat? Ce a făcut?

Who? – Cine? Desemnează subiectul acțiunii (cine a făcut?)

Where? – Unde s-a petrecut acțiunea? adică localizarea spațială.

When – Când s-a petrecut acțiunea? adică localizarea temporală.

Why – De ce s-a putut întâmpla?. Desemnează motivele care au stat la baza acțiunii.

Desert în Europa (patiser sau cofetar)

Materiale necesare: în funcție de ce ai prin casă; ai nevoie și de ustensile și vase, alte materiale (în funcție de rețetă)

Azi vei pregăti ceva Dulce pentru familia ta. Iată pașii:

  • Fă un mic inventar cu ce ai prin frigider sau cămară. Din ce crezi că poți face un preparat dulce?
  • Caută în cartea de bucate, în reviste sau pe internet, ori urmărește pe un canal culinar și află cum se prepară ceva dulce. Alege din ce ai aflat, unul, în funcție de ce ai în lista ta.
  • Cere, dacă este cazul, ajutorul unui membru al familiei pentru anumite operațiuni
  • Prepară desertul
  • Fă o poză când este gata (poți face poze și în diferite faze ale preparării).
  • Pornind de la rețetă calculează prețul întregului preparat și al fiecărei porții.
  • Pornind de la preparat, calculează caloriile pentru întregul preparat și al fiecărei porții
  • Invită familia la un desert. Poftă bună!

Păstrează toate aceste informații pentru o nouă zi de provocări!

Informații:

De multe ori aspectul contează în prezentarea unui preparat culinar astfel că putem învăța cum să realizăm fotografia perfectă urmărind un ghid simplu despre plating și fotografie. Nu uita că o fotografie face cât o mie de cuvinte! Pentru a realiza o poză de succes îți recomandăm următorul link:

Desert în Europa (copywriter)

Materiale necesare: toate informațiile și pozele pe care le-ai adunat pe durata săptămânii; 1 foaie bloc de desen mare, carioci sau creioane colorate sau acuarele (dar poate fi și alb negru)

Azi vei realiza un poster pentru preparatul tău. Posterul se pune, de exemplu, pe masă, în cofetărie, astfel încât un client să aleagă preparatul, fiind bine informat. Iată ce ai de făcut:

  • Desenează o ramă simpatică posterului tău
  • Decide ce informații trebuie să pui în poster, pentru ca un client să decidă să comande desertul tău
  • Pe lângă informații, poate o mică poveste despre istoria acestui desert (cea descoperită sau inventată de tine), l-ar interesa
  • Toate aceste informații trebuie așezate în poster. Găsește cea mai frumoasă și corectă modalitate de a le aranja.
  • Fă o poză posterului și trimite-l colegilor sau prietenilor tăi să îți dea un feedback.

Informații

Întrucât este esențial să avem grijă de sănătatea și siguranța noastră merită să ne cunoaștem drepturile de consumator. Acestea sunt următoarele:

  1. Dreptul de a fi protejat împotriva riscului de a achiziționa un produs care ar putea să-ți pună în pericol sănătatea sau siguranța.
  2. Dreptul consumatorului la libertatea de alegere a produselor și servicilor.
  3. Dreptul consumatorului de a fi informat corect și complet cu privire la produse și servicii.
  4. Dreptul consumatorului de a fi despăgubit pentru pagubele generate de calitatea necorespunzătoare a produsului.[2]

Despre meseria de copywriter:

Un copywriter este o persoană care are ca activitate principală scrierea și redactarea de articole pe internet (dar nu numai). El creează conținut pe diverse teme, pentru variate pagini web, ce au ca țintă informarea vizitatorilor. Scopul unui copywriter este acela de a ajuta cititorii să își găsească răspunsul la anumite întrebări.

Iată care sunt abilitățile pe care trebuie să le dețină un copywriter: să știe să scrie corect în limba română, să știe să selecteze informațiile, să aibă imaginație și să știe cum să transpună gândurile pe foaie, astfel încât să convingă oamenii.[3]