Tema activității
- Comunitate
- Sănătate
- Identitate personală
Domeniul de învățare
- Angajabilitate
- Cetățenie activă
- Dezvoltarea caracterului
Metoda educațională
- Poveste
Descriere
Materiale necesare: nu este cazul
Durata: între 15–30 minute
Scopul acestei povestiri este de a atrage atenția cu privire la efectele propriilor cuvinte și acțiuni
Pregătire și facilitare
Citiți cu voce tare povestirea. După ce ați terminat, încheiați cu o discuție de procesare/debriefing, folosind întrebările sugerate.
Un băiat şi tatăl lui făceau o excursie prin munţi. Deodată, băiatul a căzut, s-a lovit şi a ţipat: “Aaaaaahhhhh!”. Spre surprinderea lui, auzi o voce de undeva din munţi care repeta: “Aaaaaahhhhh!”. Supărat, pentru că a crezut că cineva râde de el, a început să strige: “TE URĂSC!” Imediat a primit răspunsul înapoi: “TE URĂSC!”. Apoi băiatul a strigat către munte: “EŞTI ORIBIL!”. Vocea i-a răspuns: “EŞTI ORIBIL!”.
Nervos că a primit acest raspuns, a ţipat din nou: “MONSTRULE!”. A primit strigătul inapoi: “MONSTRULE!”.
În cele din urmă, s-a uitat la tatăl lui cu nedumerire şi l-a intrebat: “Tată, ce se întâmplă?”
Tatăl zâmbi şi spuse: “Fiule, ai răbdare”. Apoi strigă: “EŞTI MINUNAT”!. Şi vocea ii răspunse: “EŞTI MINUNAT!”
Băiatul era surprins, dar încă nu putea inţelege.
Tatăl a strigat din nou: “TE IUBESC”! Vocea i-a răspuns: “TE IUBESC!”.
Apoi tatăl îi explică băiatului:”Oamenii numesc acest lucru ECOU, fiule, dar eu i-aş spune VIAŢĂ. Viaţa este o reflectare a gândurilor, a vorbelor și a acţiunilor noastre. Ne dă înapoi exact ce suntem dispuşi să dăm. Dacă vrei mai multă armonie în lume, fă să fie mai multă în inima ta. Viaţa ta este o reflectare a ceea ce gândești, a ceea ce vorbești, a ceea ce faci, a ceea ce eşti tu.”
Întrebări de procesare/debriefing:
- Cum vi s-a părut povestirea?
- Ce s-a întâmplat în povestire?
- Ați „vorbit” vreodată cu ecoul? Ce „i-ați spus”?
- De ce credeți că băiatul este atât de pornit împotriva ecoului?
- Cum vi se pare atitudinea tatălui?
- Voi cum ați fi procedat, dacă ați fi fost în locul acestuia?
- Ce asemănări ați putea găsi între această povestire și viața reală, de zi cu zi?
- De ce credeți că oamenii au tendința de a se gândi mai întâi la ceea ce este mai rău?
- Înainte de a începe ceva, voi cum gândiți? Pozitiv sau negativ?
- Considerați că gândirea poate influența rezulatul unei acțiuni?
- Sunteți de acord cu ultima replică a tatălui? Primim întotdeauna ceea ce dăruim?
- Ce părere aveți despre zicătoarea românească: Bine faci, bine găsești? Ce semnificații are această povestire?
- Cum puteți aplica aceste lecții în viața de zi cu zi?
Obiective de învățare
Valori, abilități, cunoștinte (V.A.C). În urma activității participanții vor putea:
- C – Să manifeste responsabilitate pentru propriile gânduri, vorbe, acțiuni;
- C – Să explice importanța manifestării gândurilor, cuvintelor și faptelor pozitive;
- V – Să manifeste optimism cu privire la lume și viitor
Competențe IMPACT
- Management personal și de grup
Competențe Europene
- Civice şi sociale
Valori
- Discernământ
- Viziune și perspectivă
- Inteligență socială
- Speranță
Resurse necesare
- Fără resurse
Număr de participanţi
- mai puțini de 12
- 12 - 20
- mai mulți de 20
Vârsta participanților
- între 10 - 13 ani
- între 14 - 19 ani
- peste 20 ani
Durată
- 15 - 30 minute
Sursa
Tiberiu Culidiuc (coord), IMPACT – jocuri și povestiri, Manual de educație nonformală, ediția a II-a, 2015, Fundația Noi Orizonturi