Tema activității
- Luarea deciziilor
- Muncă în echipă
Domeniul de învățare
- Angajabilitate
Metoda educațională
- Joc de echipă
Descriere
Materiale necesare: o carte poștală ilustrată pentru fiecare echipă, hârtie colorată, lipici, o foarfecă.
Durata activității: între 30-60 minute
Scopul acestei activități este de a stimula lucru în echipă și luarea eficientă a deciziilor.
Pregătire și facilitare:
Grupul se împarte în echipe mai mici (care își pot lua și un nume). Trebuie să pregătiți jocul în absența participanților. Pregătiți atâtea cărți postale câte echipe aveți. Daca aveți 3 echipe atunci 3 cărți postale. Pe spatele cărților poștale lipiți o hârtie de culoare diferită și veți notă pe fiecare din ele câte un proverb sau un citat celebru, care se referă la munca în echipă (solidaritate, prietenie, participare responsabilă), transformându-le astfel în adevărate “comori”. Apoi decupați toate cărțile poștale în același număr de bucăți. Bucățile, cu excepţia unei singure din fiecare carte poștală, vor fi ascunse în locuri diferite, pe raza unui anumit teritoriu.
Echipele trag la sorți bucățile rămase. Echipele trebuie să plece în căutarea ”comorii” lor. Câștigă echipa care recompune cel mai repede cartea poștală. În final, conducătorul de joc are posibilitatea de a discuta despre valoarea comorilor descoperite (semnificația textelor), întrebând participanții cum au colaborat în cadrul echipelor.
Regulile jocului:
- fiecare echipă trebuie să găsească și să recompună numai cartea poștală având culoarea trasă la sorţi;
- echipele își stabilesc în secret un anumit semnal sonor (lătrat, zgomot de motor, fluierat etc.);
- se desemnează un culegător (singurul membru al echipei care are voie să ridice din ascunzătoare bucățile de comoară);
- restul membrilor echipei formează grupul de căutători, care la semnalul de începere a jocului se răspândesc pe teren;
- în momentul în care o bucățică de carte poștală aparținând echipei a fost descoperită, respectivul căutător poate chema culegătorul echipei numai emițând semnalul sonor secret;
- câștigă echipa care compune cel mai repede cartea poștală.
Când toată lumea a fost impărțită pe echipe și a înțeles regulile dați startul activității.
Întrebări de procesare/debriefing:
- Ce ați avut de făcut?
- Cum ați lucrat în echipă?
- Ați dus la final sarcina?
- Ați adoptat o strategie anume? Care?
- A funcționat? De ce da? De ce nu? Ce ați făcut când ați observat?
- Ce v-a plăcut la această activitate?
- Cum vi s-a părut ”comoara”?
- Cum v-ați simțit?
- Ce ați observat la modul în care ați lucrat?
- Cu ce situații din viața de zi cu zi ar putea să semene acest joc?
- Ce descoperii, lecții învățate sau semnificați ați putea găsi în acest joc?
- Ce puteți spune despre mesajele pe care le-ați găsit pe cărțile poștale? Ce ați putea reține pentru voi personal din aceste mesaje?
- Ce credeți că veți folosi pe viitor din ceea ce ați descoperit în această activitate?
Obiective de învățare
Valori, abilități, cunoștinte (V.A.C). În urma activității participanții vor putea:
- (A)Să-și vor dezvolta abilitățile de lucru în echipă;
- (A)Să exerseze luarea deciziilor eficiente în echipă;
- (V)Să fie atenți la nevoile și provările colegilor lor în timpul realizării sarcinilor;
Competențe IMPACT
- Management personal și de grup
Competențe Europene
- Antreprenoriale
- Civice şi sociale
Valori
- Inteligență socială
- Spirit cetățenesc
Resurse necesare
- Resurse minime
Număr de participanţi
- mai puțini de 12
- 12 - 20
- mai mulți de 20
Vârsta participanților
- între 10 - 13 ani
- între 14 - 19 ani
- peste 20 ani
Durată
- 30 - 60 minute
Sursa
Tiberiu Culidiuc (coord), IMPACT – jocuri și povestiri, Manual de educație nonformală, ediția a II-a, 2015, Fundația Noi Orizonturi