Tema activității
- Luarea deciziilor
- Comunicare
- Profesia mea
Domeniul de învățare
- Angajabilitate
- Antreprenoriat social
- Dezvoltarea caracterului
Metoda educațională
- Poveste
Descriere
Materiale necesare: nu este cazul
Durata: între 15–30 minute
Scopul: Aceasta povestire prezintă o situație de viață în care bunătatea și spiritul de serviabilitate sunt răsplătite din abundență.
Pregătire și facilitare. Citiți cu voce tare povestirea. După ce ați terminat, încheiați cu o discuție de procesare/debriefing, folosind întrebările sugerate.
Acum multi ani, într-o noapte furtunoasă, un bărbat în vârstă si sotia sa au intrat în holul unui mic hotel din Philadelphia. Încercând să scape de ploaie, cuplul s-a apropiat de receptie, cu speranta să găsească adăpost pentru noapte.
– Aveti cumva o cameră liberă? a întrebat sotul.
Receptionerul, un om prietenos si zâmbitor, s-a uitat la cei doi si le-a explicat că erau trei conferinte în oras.
– Toate camerele sunt ocupate, a spus receptionerul. Dar nu pot să las un cuplu asa simpatic în ploaie la ora unu noaptea. Dacă doriti, puteti să dormiti în camera mea! Nu e chiar un apartament luxos, dar este de-ajuns să vă puteti odihni o noapte.
Cuplul a refuzat, dar receptionerul a insistat:
– Nu vă faceti griji în legătură cu mine. Eu mă descurc.
Asa că cei doi au acceptat.
După ce a plătit nota, a doua zi de dimineată, bărbatul în vârstă i-a spus receptionerului:
– Esti genul de manager care ar trebui să existe în cel mai bun hotel din Statele Unite. Poate într-o zi voi construi unul pentru tine.
Receptionerul s-a uitat la el si a zâmbit, apoi au izbucnit toti trei în râs.
Îndepărtându-se de hotel, cei doi soti au ajuns la concluzia că receptionerul care i-a ajutat a fost într-adevăr exceptional, pentru că nu e usor să găsesti oameni prietenosi, care pot oferi o mână de ajutor.
Au trecut doi ani. Receptionerul aproape uitase de incident când a primit o scrisoare de la acel bărbat. I-a amintit de noaptea furtunoasă si a introdus în plic un bilet dus-întors la New-York, rugându-l să le facă o vizită.
Barbatul l-a întâlnit în New-York si l-a dus la coltul străzii 34 cu Fifth Avenue. Apoi i-a arătat o clădire mare, un palat de piatră rosiatică, cu turnulete si foisoare, înăltându-se spre cer. Bătrânul a spus:
– Acesta este hotelul pe care tocmai l-am construit pentru ca tu să-l conduci.
– Glumiti! a spus tânărul.
– Te asigur că nu glumesc, a spus cel mai în vârstă, cu un zâmbet în coltul gurii.
Numele barbatului era William Waldorf Astor, iar clădirea somptuoasă era Hotelul Waldorf-Astoria. Tânarul receptioner, ce a devenit primul său manager, se numea George C. Boldt. Acest tânăr nu a prevăzut niciodată ce turnură vor lua lucrurile – că el va ajunge managerul unuia dintre cele mai luxoase hoteluri din lume.
În Biblie scrie că nu trebuie să întoarcem spatele celor ce au nevoie de ajutor, pentru că acestia pot fi îngeri.
Viata poate fi măsurată mai exact prin viețile pe care le influențăm, nu prin lucrurile pe care le dobândim…
Întrebări de procesare/debriefing:
- Despre ce este vorba în povestire?
- Cum vi s-a părut această poveste?
- Credeti ca tânărul a procedat corect?
- Ce înseamnă să fii de ajutor la nevoie?
- Ce este cu devărat important atunci când căutăm soluții pentur diferite probleme?
- Ce lecții putem trage din această poveste?
- Cum putem folosi aceste lecții în viața noastră/ alte contexte de viață?
Obiective de învățare
Valori, abilități, cunoștinte (V.A.C). În urma activității participanții vor putea:
- C – Să descrie importanța oferirii ajutorului către cei aflați în nevoie
- V – Să manifeste compasiune și generozitate pentru cei aflați în nevoie
Competențe IMPACT
- Management personal și de grup
Competențe Europene
- Antreprenoriale
- Civice şi sociale
Valori
- Bunătate
- Inteligență socială
- Spirit cetățenesc
Resurse necesare
- Fără resurse
Număr de participanţi
- mai puțini de 12
- 12 - 20
- mai mulți de 20
Vârsta participanților
- între 10 - 13 ani
- între 14 - 19 ani
- peste 20 ani
Durată
- Mai puțin de 15 minute
Sursa
Tiberiu Culidiuc (coord), IMPACT – jocuri și povestiri, Manual de educație nonformală, ediția a II-a, 2015, Fundația Noi Orizonturi